Den globala modeindustrin kommer inte ta ansvar för sin omfattande miljö- och klimatpåverkan utan lagstiftning fastslår en ny rapport från Greenpeace Tyskland. Rapporten – Self regulation: a fashion fairytale – undersöker hållbarhetsarbetet hos 29 ledande varumärken, inklusive H&M, Nike, adidas, och G-star, och slår fast att dessa visserligen gjort stora framsteg mot att fasa ut giftiga kemikalier och stoppa utsläppen från produktionen, men att företagens frivilliga åtaganden inte är i närheten av att minska de snabbt ökande volymerna av textilier, eller styra bort från den destruktiva utvecklingen av “fast fashion”.

Bild från 2011 där aktivister placerar en uppmaning på en H&M butik i Stockholm om att klädjätten behöver fasa ut giftiga kemikalier från sin produktion och stoppa textilfabrikernas giftiga och miljöskadliga utsläpp.
© Greenpeace / Ludvig Tillman

– Istället för att erbjuda konkreta förbättringar för deras konsumenter genom att ta ordentliga och transparenta steg för att förändra “fast fashion”-systemet gömmer sig de stora varumärkena bakom hållbarhetsinitiativ som inte går tillräckligt långt eller, ännu värre, är ren greenwashing, säger Viola Woghlemuth, konsumtionsexpert på Greenpeace i Tyskland.

Svenska H&M var ett av de företag som efter Greenpeace kampanj Detox My Fashion för 10 år sedan gav löften om att fasa ut användningen av de giftigaste kemikalierna och helt stoppa utsläppen av giftiga kemikalier från sin textilproduktion. Likt de flesta av de 29 varumärken som gav dessa löften och undersöks i rapporten fortsätter H&M att göra framsteg med att öka transparensen och minska utsläppen av giftiga kemikalier från sin produktion.

– Framstegen de företag som givit detox-löften gjort när det kommer till att fasa ut och minska utsläppen av giftiga kemikalier är en stor positiv förändring, men för att replikera detta i de återstående 85 procenten av branschen krävs lagstiftning. Det krävs också att lagstiftningen inkluderar långtgående åtgärder för att minska överproduktionen och överkonsumtionen av kläder och textilier som helhet, något som branschen inte lyckats att ta ansvar för själva, säger Viola Woghlemuth.

Rapporten visar att  H&M likt branschen i övrigt inte lyckats ta ansvar för, eller minska, de klimat- och miljökonsekvenser som följer i spåren av affärsmodellen “fast fashion”. H&M-koncernens hållbarhetsrapportering nämner allt från reparationer och second hand till uthyrning men granskningen visar att de projekt som faktiskt lanserats endast har varit pilotprojekt från koncernens mindre varumärken och att omfattningen av dessa projekt varit för begränsad för att göra något som helst för att väga upp den enorma och ökande mijöbelastnig som kommer av koncernens växande produktion av “fast fashion”. Rapporten slår fast att H&M-koncernen som helhet saknar en övertygande strategi för att integrera en lång livslängd på sina produkter i sin affärsmodell och inte heller har satt några mål för att börja producera färre artiklar av bättre kvalité.

– Om H&M inte börjar producera färre artiklar med högre kvalité och radikalt förändrar sin affärsmodell kommer koncernens pilotprojekt endast utgöra en del av koncernens marknadsföring. Idag blir initiativen framförallt marknadsföringsfluff som skapar en illusion av att de gör något åt problemen i syfte att minska konsumenternas skuldkänslor inför sin överkonsumtion. Fast fashion kan aldrig bli hållbart, säger Viola Woghlemuth.  

Korta fakta om modeindustrins miljöpåverkan från rapporten:

  • Inom textilproduktion används omkring 3500 olika kemikalier. 10% av dessa är skadliga för vår hälsa. 5% av dessa är direkt skadliga för miljön.
  • Inom EU är privat konsumtion av textilier den sektor som orsakar den fjärde största miljöbelastningen, efter mat, bostäder och transporter. För att producera de kläder och skor som konsumerades inom EU 2017 gick det åt i snitt 1,3 ton råmaterial och 104 000 liter vatten per person.  
  • Bomull odlas på 2,4% av världens jordbruksmarker men använder mer bekämpningsmedel än någon annan enskild gröda.
  • Varje år hamnar 500 000 ton mikroplaster i haven genom att vi tvättar syntetiska textilier, det motsvarar 35% av de totala utsläppen av mikroplaster. 
  • 25% av alla kläder som produceras säljs aldrig. 
  • Varje sekund bränns eller dumpas motsvarande en lastbilslast med kläder. 

    Cirkularitet inom mode är en myt, det mesta är greenwash.
  • Volymen av de kläder som produceras globalt ökar med 2,7% årligen, samtidigt är det mindre än 1% av alla kläder som återvinns för att göra nya.
  • Att göra kläder av PET-flaskor innebär att du tar bort material från ett av de få återvinningssystem som fungerar relativt bra och där plastmaterialet kan återanvändas flera gånger. De kläder som tillverkas från PET-flaskorna kommer med största sannolikhet inte att återvinnas eftersom det inte finns något fungerande storskaligt system för återvinning av textilfibrer.  

Bakgrund:

Inom EU behandlas två lagförslag med siktet inställt på att göra mode- och textilindustrin mer hållbar och hålla företag ansvariga för överträdelser av mänskliga rättigheter och miljöförstöring.  

  • EU:s strategi för hållbara textilier ska hjälpa EU att ställa om till en klimatneutral cirkulär ekonomi och hjälpa textilindustrin att återhämta sig från coronakrisen på ett hållbart sätt. Strategin är planerad att antas i slutet av 2021.
  • EU-parlamentet har nyligen gett sitt stöd till ett lagförslag om corporate due diligence. En bindande EU-lagstiftning som ska säkerställa att företag kan hållas ansvarsskyldiga om de orsakar, eller bidrar till att orsaka skada rörande mänskliga rättigheter och miljön, eller underminerar god förvaltning.   


De varumärken och återförsäljare som granskas i rapporten, samtliga har avgett Detox-löften inom Greenpeace kampanj Detox My Fashion:
adidas, Benetton, Burberry, C&A, Coop, Esprit, Fast Retailing (Uniqlo), G-Star, H&M, Inditex (Zara), Levi’s, Li Ning, Mango, Miroglio, M&S, Nike, Primark, Puma, Valentino, Victoria’s Secret. 
Aldi Sud/Aldi Nord, COOP, Kaufland, Lidl, Rewe/Penny, Tchibo, Tesco (F&F).
Paramo, Rotauf, Vaude. 

Kontakt:

Viola Wohlgemuth
, konsumtionsexpert, Greenpeace Tyskland: [email protected], +49 151 2218 0971
Ludvig Tillman, kommunikationsansvarig, 070-271 64 37

Unsubscribe Friday

Vi visar att vi ser företagens hets till överkonsumtion och kommunicerar tydligt att vi är många som vill se att de tar sitt ansvar och förändrar sin marknadsföring.

Engagera dig